Santa Maria – aktivitetsplattform för Asia

Kan någon laga asiatiskt?
Det är långt ifrån självklart att svänga ihop en pad thai eller en chicken wok en helt vanlig vardag. Hur mycket det asiatiska köket än trendar på restaurang, blir många hämmade hemma vid spisen. Att få till de där rätta smakerna kan kännas som en hel vetenskap. Och i butik? Ja, där känns hyllan rörig och ingredienserna främmande.

Dags att sänka trösklarna!
Santa Maria lanserade sitt lila sortiment för över 25 år sedan. Hela poängen var att göra asiatisk mat tillgänglig. Med enkla recept och smidiga produkter som gör att du grejar det, även när tiden är knapp. Ändå har inte polletten trillat ner hos alla. Det räcker att se på oss själva. Att bidra till att ändra på det – det var uppdraget vi på Change fick.  

Aktivitetsplattformen Asia 1-2-3
Vi tog fram ett koncept som gör det enkelt att inspireras av, handla och laga asiatisk mat i tre enkla steg. Allt knutet till ett gäng smakrika, exotiska vardagsrätter och ett budskap som är lika tydligt som inkluderande: Alla kan laga asiatiskt. I alla fall när Santa Maria visar vägen.

Ett nordiskt toolkit
Marknaden och förutsättningarna i Sverige och våra grannländer skiljer sig åt. Därför tog vi fram ett brett program av lättillgängliga assets – anpassade för en mängd olika kanaler. Från OLV, print och DOOH till butiksnära medier, POS och recept. Toolkitet innehöll även content för sociala medier samt inspiration för samarbeten och vidare aktivering. Plattformen är tänkt att kunna leva över tid, där siktet finjusteras och assets förnyas i takt med att nya insikter strömmar in från lokala marknader.