Hero reklam i tunnelbana Mullvad

Mullvad VPN

Vem behöver egentligen ett VPN?

De flesta människor har uppfattningen att en privat VPN-lösning bara riktar sig till de som vill surfa anonymt på Internets mörka sidor; streama svensk TV när du är utomlands eller ladda ner film. Inget kan vara mer fel.

När du surfar på nätet lämnar du spår och information om dig själv: Var du bor, hur gammal du är, vilka intressen du har, vart du vill åka på semester, vad dina barn gör på fritiden och mycket mycket mer. Det är värdefull information som samlas in och sparas av aktörer runt om i världen. Sedan säljs informationen om dig till vem som helst. Ingen vet dessutom vart all information sparas och vem som får tillgång till den. Det tycker vår kund Mullvad är fel.

Vi tog fram ett kommunikationskoncept för att göra människor medvetna om att de är en handelsvara på nätet. Sedan anlitade vi serietecknaren Max Gustafsson som satte en extra twist på utvalda enheter. Kampanjen började i Göteborg, sedan valde vi att fokusera på Stockholm. Pre-rolls på YouTube och annonser i tunnelbanan kompletterades med ett event på Centralstationen. Eventet bestod av en maskin som vi döpte till ”Integritator 800”. Den placerades i avgångshallen. Förbipasserande resenärer fick möjligheten att dela med sig av personlig data mot en gratis tågresa till Göteborg. Högst privata frågor illustrerade hur mycket information de lämnar ifrån sig på internet. 

Hur kampanjen gick? Ingen aning. Som sagt, Mullvad tycker det är fel att samla in data om människor.

marks Vi vill väcka intresse och fungera utbildande snarare än att göra traditionell utbudsreklam marks

Jan Jonsson - Mullvads vd